Sidor

lördag 8 mars 2008

No 16 8 mars 2008

Ännu en vecka till ända. Denna vecka har givit mig en rad aha-upplevelser. Arbetsmiljöverket, Arbetslöshetsmässa, Ishockey och Afasiföreningen.

Det mest tagiska var Af som ordnat en mötesplats mellan företagare och arbetslösa, på Gärdehallen i Sundsvall. Arrangemanget som sådant mycket lovvärt och vi, NBV, fick många nya kontakter med blivande cirkelledare. 6000 besökare från Ö-vik, Sollefteå, Sveg, Hudiksvall och närområdet på en dag. Men alla dessa som är "straffkommenderade" av Af att gå runt och besöka montrarna och få en "stämpel" att de besökt de olika montrarna. Så förnedrande.
Men det var förstårr enkelt för de arbetssökande att söka upp rätta personerna i resp monter.

I orsdags var jag på en ishockey match för första gången i Världshistorien. På E-on arena spelade Timrå mot Brynäs. Timrå vann. 5300 personer har betalt 160:- var för att se en svart trissa stutsa runt rinken. Annat var det 1967 när vi som bodde på Gimåfors, Holm, Indals, Liden och Järkvissle. Vi hade en serie som hette HIL 64. Jag spelade back. Vi var inte så många grabbar i varje by, så det blev inga byten utan det var att spela hela perioden. Inga ismaskiner som spolade planen i pausen. Jag minns när Magister Sivert Olsson spolade banan före hemma matschen och drog ut vattnet med hjälp av en bräda som en trasmatta spikats fast på. Det var nästan bättre förr.....

Idag har jag varit på Afasiföreningens årsmöte i Sundsvall. Där träffade jag bl.a. en man inom Frivilliga Radio Organsiationen som drabbats av Afasi för några år sedan. Att inte kunna kommunicera "som vanligt" utan bara kunna nicka på de rätta påståendena som jag sade, usch så besvärlig. Tänk att vara full av liv och lust i sina bästa år, och ingen förstår en....

Andra chansen är visst avslutad på TV:n, men jag har istället suttit med några jobb, så jag har ingen aning om vem som gick vidare. Men det spelar ingen roll.

På tal om bättre förr, så undrar jag om någon av dagens ungdomar har sett en sprit duplicator och vevat fram "blåstenciler" för utskick till föreningsmedlemmarna? Jag och Kent stor och vevade denna duplicator och sedermera en "färgstencilapparat", som man kunde byta färgtub i för att få olika färger på kopirina. Det var mera hantverk förr....

Nu slutar jag mitt nostalgiska inlägg.
Ha det artut till nästa inlägg

Inga kommentarer: