Sidor

onsdag 5 augusti 2015

Onsdag 5 augusti 2015

Frispel hos chefsläkaren på #Transportstyrelsen.


Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund gör nu utspel om att för få körkort dras in. Detta speciellt för de som är äldre (75 år). Visst kan det finnas äldre som av olika sjukdomsbilder inte bör vara i trafik, Men att ta en hel åldersgrupp som exempel anser jag vara fullständigt befängt. Hur skall människor som bor på landsbygden eller har långt till affärer kunna överleva? Skall kommunen bekosta hemsändning av förnödenheter. Jag tror att den läkare som har hand om folk på hälsocentralen eller lasarettet kan avgöra om en medborgare är trafikfarlig. T.ex. så får de som haft en stroke inte köra bil på tre månader.

I ett annat reportage så ondgör sig människor över att det är tillåtet att köra "mopedbil" med ett AM körkort. Det visar sig att allt fler ungdomar skaffar 45  bil. På trafikskolan har man endast utbildning för tvåhjulig moped. Många menar att det är skillnad att köra en fyrhjuling. Men jag vidhåller att en fyrhjuling måste vara säkrare än tvåhjuling.

Nu kan många sätta "gamlingarna" mot "ungdomarna" Men jag tror inte att det går att "utrota" ungdomars bus på vägen. Alla vet att ungdomar är nyfikna man måste lära av misstagen.
Avslutningsvis tror jag inte att äldre som kanske har 55 års erfarenhet från trafik är farligare än andra.
Jag upplever att äldre slutat köra fort eller oansvarligt i trafiken.
Stoppa drogtrafiken i stället.

I övrigt så är det regn igen denna eftermiddag. Allt som skjutits till framtiden och skall göras innan semestern är slut gör att den late får bråttom.På byn är det Bingo och säkert är det några som åker hem vid 22 tiden med ett leende på läpparna.

Nu kör jag några QSO:n i stället.
73

Inga kommentarer: