Sidor

torsdag 7 juli 2016

Tömning av PostNord brevlåda vid ICA Nära Rossön

Igår den 7 juli blev två brev en dag försenade. Jag lämnade in dem på brevlådan kl 15:55 och det står på lådan sista tömning 16:00. Postbilen passerade och tömde15:48 :-(
Jag ringde till postnord och framförde mina lätt irriterade synpunkter.
Nedanstående brev har jag sänt till PostNord idag torsdag efter att jag träffat den stackars chaufför som kör sträckan Hoting - Sollefteå.  Återkommer om jag får svara från PostNord.






"Ang sista tömning av brevlåder 830 80 Hoting  880 51 Rossön  880 50 Backe på sträckan Hoting Sollefteå.


Igår både mailade och ringde undertecknad PostNord angående förtidig tömning av brevlådan vid ICA Nära Rossön. Brevlådan tömdes 15:48 trots att den är märkt med sista tömning 16:00.


Ni har framfört mina klagomål till den chaufför som kör sträckan Hoting - Sollefteå, vilket jag är nöjd med. Då jag personligen träffade honom idag (8/7) så beklagade han det inträffade och frågade mig om jag jobbat som yrkeschaufför? Det har jag givetvis inte. Han sade då att han måste vara i Sollefteå för 18:00 för då går posten vidare till Sundsvall och därför måste han åka tidigare för att hinna. OK det är fel schemaläggning för tömning av brevlådor.


Låt mig gå tillbaka till 1970 talet då vi hade en rällsbuss på sträckan Hoting - Långsele. Då kunde man lägga på post i en postlåda på rällsbussen kl 19:10 i Rossön. och posten kom fram till Stockholm dagen efter. 1981 flyttade jag till Sundsvall och där avgick en postkupé från Sundsvalls central till Stockholm  23:40 varje kväll där sena brev kunde lämnas i postfacket. Och posten vara framme i Stockholm på morgonen.


Idag är sista tömning i Sundsvall 20:00 och på söndagar 17:00.  Detta strider mot min syn på utveckling. Då fanns ingen postterminal där breven maskinellt sorterades. I dag 30 år senare har posthanteringen försämrats. Detta är inte någon positiv utveckling anser jag.


Åter till problemet, endera ändras avgången från Sollefteå mot Sundsvall med 20 minuter eller så måste brevlådan 880 51 ommärkas.  Man skall väl kunna lita på att om man lägger sista minuten brev kl 15:55 skall de expedieras kl 16:00 och vara framme nästa dag.


 


Jag önskar att få synpunkter på mitt inlägg."
Hela Sverige skall leva???


 

1 kommentar:

gunillalskog sa...

Bra jobbat med post och chaufför
Du har helt rätt med att tiden på postlådorna.
Om inte det händer något kontakta tidning eller lokaltv.