Sidor

lördag 18 maj 2019

Eurovisions 18 maj 2019

Just nu pågår omröstningen av de 26 bidragen. Må bästa låt vinna. Jag blir så trött på alla ljus- effekter som numera är kring varje bidrag. Vajande pinnar, tvåvåningshus, blixt och dunder.
Är låtarna så dåliga så man måste ha denna pyroteknik. Det är samma sak med all kultur, teater, m.m.
Alkohol för att gömma det dåliga.
Idag har vi haft Skvaderafton på Deljelokalen i Töva tillsammans med likasinnade.

Inlägg i bensindebatten; Jag förstår och tycker att drivmedelspriset är något högt då det är över 17 kr/liter. Men det är egentligen inte skatten som är problemet, den ligger fast, men producentpriset varierar och har ökat senare år. Visst kan jag hålla med om att 12 kronor vore OK, men..
Ambitionen med att få värden miljöklimatkompenserad måste gå ut på att mindre mil med bil eller transport fordon. Men visst är det orättvist. Kanske skall det vara som med TV licensen, den är lika för alla. Drivmedelsskatten fördelas lika på alla invånare. Men samtidigt är det inte snällt mot de som inte behöver biltransporter men som får betala ändå.
Kollektivtrafiken skall vi inte prata om i glesbygden.  Ser t.o.m. i Sundsvall att vissa busslinjer går tomma vissa delar på dygnet.  Vad kostar det för DinTur att köra tomma bussar?
4-3 till Sverige i kvällens ishockey. GRATTIS. Hoppas det håller i sig resten av turneringen.

Nu vill jag flagga för att Trafikverket rustar upp väg 331/346 från Fjällsjösil upp till Hoting. Det är för många grubbern på vägen in till Rossön.
Vidare borde varje by ha ett lokalt brandvärn, men en vattenkärra som kan dras fram till t.ex. planerade gräseldning eller majbrasa.

Nu är det en månad kvar...
gokväll



2 kommentarer:

Anonym sa...

Differentierade bränslepriser för dem i glesbygd borde utredas?
I gles – landsbygd finns det få eller inga allmänna kommunikationer, ingen möjlighet att köpa ett månadskort och med det kunna åka dygnet runt.
Arbetsresor, hämta barn till fritidsaktiviteter samt att kunna umgås socialt; vänner, familj, föreningar etc.

Stefan Attefall skrev tillsammans med en kollega en motion om differentierad bensinskatt redan 1994.

Med dagens teknik borde man kunna lägga in spärr det på den individuella personens bränslekort så att inga missbruk av inköp sker.
Att kunna tanka bara i en region, kommun borde vara möjligt med dagens teknik bara viljan finns.
Med det eliminerar man också att t.ex. låna ut kort till dem på bilsemester.

Idag utgör det som i folkmun kallas bensinskatt ca 60 procent av priset vid pumpen. Momsen på bensin, som infördes i mars 1990, betalas på hela priset inklusive koldioxid- och energiskatt. Det betyder att man i praktiken betalar skatt på skatten.

Glesbygdsbon som är nöd och tvungen borde kunna få t.ex. en reducering på skatten med 25 %!

Tyvärr är vi nog för få för att kunna få till en förändring till dem som verkligen behöver bilen som en nödvändighet för att kunna leva och verka...


gunillalskog sa...


Det behövs stor satsning på kollektivtrafiken framförallt på landsbygden. Och på billiga månadskort. Mer samåkkning till ungarnas aktiviteter behövs också
Det skulle minska utsläppen en hel del
Bensinpriset är högt men vi måste minska