Alkoholen in i finrummet
I TV programmet ”Sverkers Stora Strid” del 1 kring alkoholvanor i Sverige framkom en del fakta. 300.000 personer i Sverige är beroende alkolister, 700.000 riskdricker och 400.000 barn far illa av att någon vuxen dricker. Det satsas 668 miljoner kronor på alkoholreklam varav hälften är TV reklam. Johan Alander var ett levande exempel på att redan som 10 åring var han tonårsalkolist. Det är skrämmande att se vad vuxna människor ställer till för andra. I programmet fanns inslag från Elit ishockeyn där samtliga 12 elitlag och 12 av 14 allsvenska säljer alkohol i sina arenor. I en personintervju erkänner den intervjuade att ishockeylaget spelade så dåligt att han måste dränka det med en öl. Jomen det är ju så. Elitklubbarnas satsningar har gått i spinn och mer och mer pengar måste in. Då tar man till Öl försäljning. Vem blir förloraren? Den som besöker matchen och köper en öl! Vilket socialt ansvar tar idrottsklubben? Inget. Det får landstinget ta hand om.
Men det finns ljus för framtiden. Njurunda SK vägrar att ta in alkoholen i Modin och Zetterberg hallen. 41 div 1 ishockeylag av 57 nekar fortfarande till alkoholservering i sina hallar. Snöskoter klubbar tillhörande SVEMO jobbar inte med öltält.
Jag förstår att idrotten kostar pengar. Några visar ändå på att det går att lösa ekonomin på annat sätt än med alkohol. De tar också ett socialt ansvar att inte hjälpa till att föra alkoholproblemen vidare. Man kan hoppas på att stat och kommun på ett bättre sätt än idag stöttar de föreningar som verkligen har drogfria arenor i vilket också alkoholen räknas.
Det är dags för en vit månad på de arenor som serverar alkohol.
Mats Danielsson
#Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet
torsdag 5 januari 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar