#Bert-Åke Varg Jag har sedan lång tid tillbaka tyckt bra om Bert-Åke V, men nu har han tyvärr spårat ur. I helgen publicerade han tillsammans med andra båtägare en debattartikel kring sjöfyllerilagen.
Enligt Tullverket har antalet sjöfyllerister minskat sedan lagen infördes. Båtfolket å sin sida kritiserar lagen och menar att det inte går att jämföra sjö och väg. Det kan de väl i och för sig ha rätt i att sjön kan man gira ganska ordentligt på, medan tåg och väg har begränsade sådana möjligheter. Men då kan man väl säga att det finns färre flygplan än båtar. Så då släpper vi alkoholen fri i flygtrafiken!
Men det tror jag inte så många skulle tycka ä bra.
Jag förstår inte varför båtfolket måste dricka öl eller vin för att kunna njuta av friheten över vidderna?
De här kverulenterna torde minska i antal med tiden. Förnuftet segrar hos de flesta.
Sjölagen uppdaterades 1 juli 2010
4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.
För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2010:297).
5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
1.gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2.gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,
3.den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller
4.framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Lag (2010:297).
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/02-promillekrav-pa-sjon-leder-fel_7397282.svd
Det borde vara gyllenetillfälle för vanliga roddbåtar att återta marknaden. Dessutom får dessa båtfyllerister lite motion :-) Häromkvällen blev det en SM6:a och så var det AM test i lördags 9 - 11 men det blev bara 4 kontakter:-(
73
måndag 6 augusti 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar