Sagan om
bron över Fjällsjöälven
Någon gång i början av förra seklet byggdes en träbro mellan
Bodum och Rossön i nordvästra Ångermanland. Under den rann Fjällsjöälven, biflöde
till Ångermanälven. Bilismen växte och därmed anlades en gjuten bro för att
klara trafiken. På den östra sidan av älven finns skola och affärer, på den
västra affärer och byn Rossön.
Barnen skulle dagligen passera över bron till och från skolan. Lastbilarna blev
allt större och fler, så under -80 talet monterades trafikljus upp för att göra
det säkert för gångtrafikanter. (Två timmerbilar kan med nöd och näppe möta
varandra och då ryms inga fotgängare samtidigt på bron).
Allt var frid och fröjd fram till i början av 2000 talet då
trafikljusen blev omoderna och dyra i underhåll, så de monterades bort och i
stället sattes ”enkelriktad” skyltar upp och det målades en gångbana på ena
sidan av bron, vilken förstås försvann under den snörika perioden. Gångbanan
var i och för sig bred och bra, och trafiken fördes på ena sidan av bron
(uppströmsöms). Vid ett tillfälle kontrollerade Trafikverket det allmänna
tillståndet av bron och upptäckte att det fanns viss sprickbildning i
konstruktionen. Nu bestämdes helt plötsligt att trafiken skall centreras till
mitten av bron. Det anlades ett gångstråk på var sida om bron, och trafiken
mitt på bron. Resp gångbana är så smal att en rullator eller tvillingbarnvagn
knappt får plats (gångbanan belades med
en upphöjning för att skilja den från biltrafiken, trottoarkant). När det snöar
så täcks gångbanorna av snö som plogbilarna plogar upp, ser ut som i Sundsvall
och andra städer där snöröjningen ligger efter någon dag. Hur svårt är det med
rullator och barnvagn i decimeter tjocka is snölager. Dessa åtgärder har kostat
mer än vad moderna trafikljus kostar. Dessutom är det så att det är svårt att
se trafiken på andra sidan bron då den är 1,4 meter högre spann mitt över bron.
Detta resulterar att bilar av misstag möts mitt på bron och för att kunna mötas
måste de köra upp på trottoarerna. Till saken hör att den tyngre trafiken ökar
då 346:an är ett huvudstråk kust till fjäll.
Trafikverket vägrar sätta upp trafikljus, så nu väntar vi på
att bron skall rasa innan en ny hinner projekterar och anläggas.
Snålheten bedrar visheten – Trafikverket.
1 kommentar:
Kämpa på. Bron behöver verkligen trafikljus! Måste 2 bilar krocka innan trafikverket ändrar sig?
Eulalia
Skicka en kommentar