Sidor

söndag 29 oktober 2023

knack knack Ursäkta jag stör får jag komma in?

 Ursäkta sen ankomst, men det har gått flera dagar sedan senast...

Först har PRO Bodum firat pensionär, d.v.s. 65 års jubileum, på Bygdegården i Rossön. Sedan har hösten nalkat sig och utemöblerna in i förrådet. Vintern kom redan den 17 oktober och snön ligger fortfarande kvar, trotts att det idag den 29 oktober är vintertid.

Nu går det lite för fort då vi inte hinner med hösten riktigt. Förutom en bättre förkylning så har jag tillbringat nätterna med att köra "FT 8" (digital amatörradio). Har äntligen kommit ut till USA, Japan, Kina så nu är det slut på "europa körandet". Upp till 883 mil har jag nu presterat på 10 meters bandet. KUL KUL.

Många tycker kanske att det är löjligt med digitala amatörradio kontakter. Men allt har sin tjusning. Att sitta uppe till 02:30 på nätterna och ha kontakt med USA utan att störa någon. Bara passa konditionerna så bandet bär iväg långt utanför EUROPA  KUL  KUL.

Sommaren 2024 skall jag ha som målsättning att förbättra antenn parken så man tar sig ännu längre bort.

Vitsen med digitala signaler är att man inte behöver vräka på med 1 kW eller 100 W utan det räcker med 10-20W eftersom digitalt inte är lika känsliga som SSB/foni. Jag har mycket störningar här i Rossön eftersom det är ett antal som skaffat solpaneler, och deras optimerare alstrar en "brusmatta" på S7-9 och då är det stört omöjligt att höra svaga signaler på nätet.

Vinterdäcken sitter på bilen så nu åker man säkrare då man skall till residensstaden för diverse uppdrag.


Kör så det ryker bäste följare.

73 de SM3KDY


2 kommentarer:

gunillalskog sa...

Härligt med amatörradio och om någon tycker det är löjligt så shit i det
Eulalia

Rossonbloggen sa...

Amatörradio en världsatlas.