Sidor

måndag 6 juli 2015

Måndag den 6 juli 2015

Trots min lovsång till internet så är jag väldigt konservativ vad gäller det tryckta budskapet


#Mittmedia, #OP.se, "LTZ.se, #Allehanda.se

Nu är jag betänkligt upprörd. Helt plötsligt kan man inte köpa morgontidningarna på affären kl 09:00.
Mittmedia har slutat köra ut morgontidningarna (för dyrt). Allehanda kommer med posten på eftermiddagen och ÖP/LT kommer nästa dag. Det blir bara sämre och sämre, eller? Så skryter media med att det går att läsa på nätet. Men vaf@n jag vill inte ha filmjölk och brödsmulor i tangentbordet. Dessutom blir jag utan "eldtänne" då jag inte har några tidningsblad att tända i vedspisen med. SKANDAL. Är detta på väg mot slutet för den tryckta median?
Jag vill ha en tryckt tidning att hålla i handen. Vaddå ÖP och LT trycks i Östersund 15 mil söder om #Rossön. Skall det vara så omöjligt att få ut tidningen inom en 20 mils radie samma dag?  Det fungerade ju förra veckan.
Chefredaktören för #Mittmedia, åtminstone Västernorrlandsdelen skryter om sina läsplattor och e-tidningar.
.
Samma sak har skett inom #posten i Sundsvall. Jag har tidigare skrivit att 1981 då jag började jobba i Sundsvall kunde jag lägga brev på en postkupé på järnvägen kl 23:40 på kvällen och den delades ut i Stockholm morgonen efter. Idag så måste post lämnas på brevlådan på postterminalen senast kl 20:00 och på söndagar kl 17:00.  Detta strider mot en god logistik.
Slut klagomål

Lapp på luckanHenrik Åberg och Örnsköldsviks Big band besökte Bodums kyrka härförleden. 350 Elvis älskare bänkade sig för en musikstund. Senast det vara fullsatt i kyrkan var nog då den invigdes i slutet av 1880 talet, Det var ös i kyrkan för "tunggunget" hördes nere på Stationsvägen. 

Solig vecka
Det har varit SM vecka på ostkanten. 38 grenar avklarades i stekande sol. Många nya sporter som aldrig tävlats i, eller åtminstone som jag inte visste att man har SM i. T.ex. kasting, Freesbe, streetbasket med tremanna lag. Nåväl, jag höll mig i luften genom att med SK3BG, Sundsvalls radioamatörer svara för säkerhetssamband till de olika arenorna. 

I helgen genomfördes Fjällsjö marknad i solsken. Det viktigaste var att komma över årets upplaga av Fjällsjö krönika. Alltid spännande läsning över vad som hänt i bygden senaste tiden. Tråkigt att det bara var två nyfödda barn i Bodums församling. Men å andra sidan var det färre avlidna än tidigare år. Ser man på befolkningsökningen så är den betryggande tack vara de flyktingboende som finns i byn. Hoppas att vi får ha dem kvar en längre tid, då det förmodligen betyder att våra affärer i byn kan vara kvar ytterligare en tid. 


Till helgen är det hembygds dag nere på Hällnäset med utställningar, tunnbröd och kams. Därefter följer Bäverloppet och andra aktiviteter.  Välkommen att besöka hemsidan  http://rosson-rsff.se/

73 de SM3KDY

Inga kommentarer: