Sidor

lördag 1 augusti 2015

Lördag 1 augusti

Idag kör jag AM test mellan 09 - 11. Återkommer med resultat.

Annat



Byn som aldrig sover
En levande bygd är viktigt för folks livskvalitet. Tänkte visa lite kring den by som jag känner mig hemma i, Rossön i nordvästra Ångermanland.  (det finns andra byar också, t.ex. Gimåfors 6 mil NV Sundsvall). Rossön hade på 40-talet runt 2100 invånare och tillhörde Fjällsjö kommun. 1973 inkorporerades Fjällsjö i Strömsunds kommun mot invånarnas vilja som hellre naturligt vill till Sollefteå. Fram till 1983 fanns flottning i Ångermanälven och i Rossön var huvudverkstaden där båtar byggdes och underhållsarbete för södra Västerbotten, Norra Jämtland och hela Ångermanland skedde. Säkert är det många av er läsare som arbetat i flottning på sommaren och i jord och skogsbruk på vintern. Nåväl idag 30 år efter nedläggningen finns ändå 350 invånare. I juli månad pratade jag med min granne Ove B f.d. sporthandlare om som är aktiv i ”Rossön Vill” där han påtalar att det finns runt 23 företag i byn. Allt från enmansföretag till Mähler & söner som har runt 30 personer som tillverkar moddröjningsredskap m.m.. Låt mig visa lite vad som mera finns på byn. Bygdegård, Hembygdsgård med stenåldersmuseum, Folkets Hus med digital bio, Bodums församling, golfbana 9 greener med dubbla utslag (skuldfri), flygfält (Finlanda), till i våras en Montisoriskola 1-6, ICA som har öppet alla dagar i veckan, sportaffär, järnaffär, micromack, camping, Rossöbaren, buss som går till Strömsund på morgonen och kommer tillbaka på kvällen. Just nu finns ett 30-tal Asylsökande. Rossöns IF som ordnar skidtävlingar (Sigvard Jonssons minne), löpartävling (Bäverloppet) och Bingo alla onsdagar under sommaren. Jag tycker det känns helt fantastiskt vad de fasta byborna ordnar under året i denna by. På hemsidan står det byn som aldrig sover, http://rosson-rsff.se/.  Kanske någon annan vill ”skryta lite” kring sin by. 

Inga kommentarer: