Sidor

torsdag 24 november 2016

Torsdag 24 november 2016

Får man sova på jobbet ?
Måste erkänna att jag sovit fyra timmar arbetstid idag. Hur kan det komma sig?  Jag antar att det är bättre att sova på tåget upp till Östersund och tillbaka än att sova bakom ratten i bilen. Trotts en massa tjatter av medpassagerare så somnade jag i Stöde och vaknade på Östersund central. På återvägen han vi passera Brunflo (tror jag) och vaknade upp i jämnhöjd med Töva Terminalen då konduktören med ett pling meddelar att vi strax är i Sundsvall västra och tågets slutstation är Sundsvalls central. Så gott det är att sova på tåg och billigt är det, 748 kronor billigare än att åka bil.
Nu väl hemma i Rossön (med bil) utan att möta en älg har vi tänt upp i spisen och det sprakar så skönt. Igår kom beskedet om att regeringen för tillfället skrotar tankarna på ett stornorrland. En seger för demokratin kan vi säga, men om det är en seger för Norrland rent socioekonomiskt kan man fundera på.  Jag känner att debatten och argumenteringen från landstingsfolket varit en aningen svagt. Samtidigt har vi medborgare inte frågat efter relevant information. Nu efteråt då man ser hur Svealand och Götaland sluter sig samman och bilda ekonomiska enheter blir man lite förtvivlad. Norrland kommer efter. Visserligen sade landstingsrådet idag att man får försöka hitta andra samverkansformer mellan de fyra nordligaste landstingen. Det var också Jämtland inne på idag såg jag på jämtnyheterna.
En seger för demokratin men kanske en förlust för Norrlands styrka i förhållande till göraland och Svealand.
Visserligen har vi elkraft, skog och gruvor men det är döda ting. De två andra regionerna har 80% av befolkningen som tänker och genomför arbetsuppgifter.


Kanske måste vi tänka om? eller....


På tal om norrlänska intressen så kan jag rekommendera    https://www.youtube.com/watch?v=mjdNkkfZwv8      https://www.youtube.com/watch?v=GaXkM-3UUhM  samt   https://www.youtube.com/watch?v=GsRGR_HPvig


Sköt om dig och ha en trevlig advent. I morr´n skall jag gå upp till ´nKlas och köp en spönnar.


73
PS det är norrsken ikväll så det blir inget radioköra.

1 kommentar:

gunillalskog sa...


Hur ska vi tänka om regionen när vi ska tänka om?
Räcker det inte med samarbete?
Nog kan vi överleva ändå
Varför inte göra 2 regioner av Norrland?