Sidor

söndag 5 mars 2017

Söndag 5 mars 2017 Orange kuvertet

Nollgradigt nu på kvällskröken. På TV har Mästarnas Mästare just dragit igång.
Idag besökte vi Nacksta köpcentrum är där liksom vid andra affärer i stan och till och med i Backe och Rossön sitter tiggare insvept i en filt och sträcker fram en mugg, please, please. De flesta av oss svenskar går snabbt förbi och säger hej hej hej med sikte in i butiken. Då tänkte jag på oss som får det orange kuvertet och tycker att det ser dåligt ut med siffrorna. Jag har i alla fall det orange kuvertet, tiggaren har inte det. Jag vet inte hur mycket de får in i sin mugg, men jag lämnar en Selma. Hoppas att fler gör detsamma.
Igår var jag på Afasiföreningens årsmöte. 50% av medlemmar närvarade, fantastiskt. vilken annan förening har så många medlemmar på ett årsmöte? Jag tycker att de gör ett fint arbete för de som drabbats av afasi,

På Afasiförbundets hemsida kan vi läsa;  http://www.afasi.se/
En person med afasi har varierande svårigheter med att tala, förstå tal, läsa och/eller skriva, men ofta oförändrat intellekt. En del har svårt att känna igen siffror och att räkna. Närminnet kan också ha påverkats. Afasi uppstår efter en förvärvad hjärnskada. Vanligtvis beroende på en stroke, men även av tumörer eller traumatiska skador som trafikolyckor, idrottsskador och gatuvåld. Språkstörning är en medfödd funktionsnedsättning som på- verkar talet, språkförståelsen eller användningen av språket. Både afasi och språkstörning är osynliga funktionsnedsättningar som begränsar livet. Att ha svårt att kommunicera gör det besvärligt att vara delaktig i samhället på lika villkor som andra. Många som har afasi har även en kognitiv och/eller en fysisk funktionsnedsättning. Genom anslag från Landstinget har Afasiföreningen ett sk PPR-rum, ett ställe där Afasidrabbade får möjligheter att arbeta med rehabilitering av språk och social samvaro med likasinnade.

Nu är det bara fyra årsmöten kvar för denna vårtermin.

Från det ena till det andra så var SVT Jämtland på besök i Rossön föregående vecka och intervjuade  angående serien om glesbygdsdöden.    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/darfor-bor-vi-i-rosson
Men Rossön är inte död, återigen ett 30-tal företag med 1 - 40 anställda. Det du!

Avslutningsvis kan jag bara tacka för att orange kuvertet finns även om det är tunt.

1 kommentar:

gunillalskog sa...

Oj
Nu fick jag en riktig tankesmälla. Du har så rätt för vi ska vara glada för allt vi har vilket vi lätt glömmer bort.
Nu ska jag gå och pilla (ler)