Sidor

måndag 28 maj 2018

Jaha då var det måndag 28 maj

Shiiit nu har bilskrället passerat 10001 mil efter att gjort en repa t.o.r. Ö-vik. Två timmar upp, två timmar möte och två timmar retur.

Dagens tistel ger jag till trafikverket som formligen sprider ut fartkameror. Mellan Ö-vik C och avtget till Sidensjö/Sollefteå c:a 11 km finns 8 kameror och fler verkar skall monteras inom kort.

Förut har jag ondgjort mig över fartkameror på E14 i Ångetrakten. På en 100km/h väg sitter 6 fartkameror.

Varför sätter man inte upp fartkameror vid skolor där det är 30 km/h?

Och en annan sak 1 mil S Härnösand i Antjärn sitter fartkamera c:a 100 meter före korsningen. Det betyder att många gasar på strax vid kameran och får upp 90 - 95 km/h i korsningen. Tanken var säkert att det skall vara 80 km/h. Nämen nu blir det Känguhopp förbi fartkameran.

Tro nu inte att jag fastnat i en kamera. Nej det är minst två år senast, på E4 mellan Umeå och Skellefteå en natt så blixtrade det till  hoppsan. Jag tycker att fartkameror är bra om de sitter på rätt ställe för att rädda liv.
På E14 västra avfarten mot Ånge på 100 väg, nä inte smart.
Kameran skall stå så nära korsning som möjligt så man inte hinner öka farten genom korsningen.

Det finns också två kameror i Härnösand som är lite luriga, står precis efter en orienteringstavla i utförbacke så få får ned farten till 50 km/h. Annars bra ställe tycker jag. Samma sak med södergående i Härnösand i närheten av Gulf och sjukhuset. Precis framför en orienteringstavla men för långt från korsningen.
Nej tacka vet jag vad, i Rossön behöver vi inga fartkameror än så länge...
Vi behöver fiber för Internet.

Ha det

Inga kommentarer: