Sidor

lördag 1 april 2023

Lördag 1 april anno 2023

 Tror inte jag blivit lurad något idag...
Men Uppsala domkyrka hade en fin grej om att 5 kattor är anställda i kattedralen för att ta hand om kyrkobesökarna. Anställd på ett år.

Annars vill jag klaga på vädret på nätterna. En lång räcka med - 23 - 27 nattgrader. Elen har ökat med 20% jfr förra året 2022. Visserligen skiner solen på dagarna så solpanelerna ger lite energi tillbaka, men för mycket snö på solpanelerna under halva mars månad.

Men annars har jag tre tistlar att förmedla:

1. Postnord skall höja priset på paket till glesbygd utanför tätort med 1:50 kronor. Det skall inte påverka privat kund säger PN. Det skall företaget (leverantören) stå för. Men givetvis måste företagen ta ut prishöjningen på kund, det vill säga det blir privatpersonen Mats som får betala.

2. Postnord levererar paket varje dag även om det är varannandags utdelning. På en liten krok på postlådan hänger de paket som levereras med PN, så jag ser då grannen fått ett paket. En flyhänt person kan ju åka omkring och vittja postlådorna med på utsidan hängande paket. Där försvann en vevradio som MSB ville jag skulle beställa hem....

3. Bankomat service i Sverige monterar ned uttagsautomater även på orter med 6.000 invånare t.ex Torvalla i Östersund. Även sjukhuset i Östersund står utan bankomat. "Det är för dyrt att sköta dem". Men va... för dyrt, vem har sagt att de skall tjäna på dem? Som tur är har nu Anna Kindberg i en statlig utredning  slagit fast att det behövs kontanter en bra tid framöver. 
Jag tänker att på Östersunds sjukhus passerar massor av människor dagligen som behöver ta ut kontanter.
Ni måste de söka sig till Prästgatan eller annan plats där det råkar finnas en åjtomat.
Tänk föreningslivet som är i behov av kontanter för att köpa fika, lotter m.m.

I övrigt är det just nu kl 22:30 bara -5 grader så kanske våren är på ingång....

För mycket solutbrott (aurora) så det går inte ha radiotrafik på 80 meter. Det är synd om mg.
Någon granne har en solcells anläggning som stör hela mitt 80 meters band med S6-7 så det går inte höra motstationer. Det är synd om mig.


73 de KDY

1 kommentar:

gunillalskog sa...


Håller med om att det är riktigt väldigt synd om dig.

Även i hyreshus ställs paket utanför dörren så den som går förbi kan ta dem