Sidor

lördag 6 februari 2010

No 70 lördag den 6 februari

Snö
Idag har det inte snöat i Rossön i alla fall. Men i veckan som var har det varit mer än tillräckligt av varan. Men i Rossön är det hälften så mycket snö som i Sundsvall.

Kallt
I början av veckan hade vi -25 i Sundsvall och -31 i Torpshammar.
När jag kom hem till Rossön i går kväll kollade jag av termometern och noterade att det som kallast efter nyår varit - 35,3 brr. I Radio schacket hade jag som lägst - 6,5 grader.
Nu har vi - 12.
Men värmen i köksspisen sprider sig gott, så vid skrivbordet har jag 21,7 plus.

Studiecirklar
Nu har SCB släppt statistiken för folkbildningen 2009. I Västernorrland är NBV och Sensus största studieförbund, med runt 75.000 studietimmar.

Sorg
Vad har hänt sedan förra gången? Idag nåddes jag av budet att vår allas sotare i f.d. Fjällsjö och Frostviken Olle lämnat oss den 3 feb.
Olle var en inbiten "radiot" på fritiden och ägnade mycket tid att skapa radiosamband vid t.ex. bil och skidtävlingar och sambandet för Hemvärnet i Fjällsjö och Tåsjö.
Olle var känd över landet i sin egenskap av FRO distrikts chef Milo NN, kretschef 22 och 23 och avdelningschef 225 V:a Ångermanland. Själv har jag lärt mig otroligt mycket av föreningsadministration av Olle då han var min coach på 70 och 80 talet. Frid lyser över dig Olle.

Idag lyssnade jag lite på amatörradio och hörde SI9AM med SM3FJF Jörgen vid micen. SI9AM är amatörradion id den Thailänska paviljongen i Utanede, Bispgården. Tar man bort 9 så blir det SIAM vilket Thailand hette för 1937. Ett gäng radioamatörer hade sedan 18 på fredagkvällen kört runt 1000 QSO med i princip hela landet. Det vara bara Åre som saknades på kartan.
Amatörradio hobby är en kul grej, som i likhet med datorn kan sluka hur mycket tid som helst.

Vad händer kommande vecka är ovisst, men sägert finns det en agenda för det också. I morrn skall jag fli av snö från ett litet tak, och så skall Barbro komma över på en kopp kaffe.

Men vägen (Bävervägen) mellan Sundsvall och Rossön var helt OK på fredagkvällen. Cittran flöt fram på isen.

Kör så det ryker.

Inga kommentarer: