Sidor

onsdag 27 januari 2010

No 69 27 januari 2010 SNÖ

Idag
onsdag har vi haft ett hederligt snöoväder. I morse var jag till Härnösand på truppserviceförrådet. Radiorapporterna varnade för klass 2 väder, men det såg bra ut. Strax söder om Hsd började det snöa och blåsa. På kusthöjden vad det drivbildning och nästan lite svårt i drivorna. Väl hemkommen blev det till att ta fram kängorna. Under dagen har det snöat så mycket att bilen plogar i snön. Men som tur är, så kan man höja en Citroeng så den går fri från snön, men ändå tuggar sig hjulen fram i snödjupet.
Snödriva
När jag skulle hem så hade plogbilen vräkt in en snövall i grindhålet. Det var inte lönt att ens ta fart och försöka övervinna vallen. 50 cm klarar inte rutinerad Citroeng förare av. Så jag parkerade på gatan till hyresvärden tagit fram snöslungan och gjort rent hus.
Vivansborg
hade en oröjd plan, så jag höll på att fastna. Jag skulle träffa Willson som startade Hip Hop på Vivansborg ikväll. Lite dålig stil av Vivansborg att inte snöröjt på hela dagen, då man vet att lokalerna är uthyrda. Dagens tistel
Ros
Dagens ros tycker jag alla försiktiga bilister skall ha. Alla körde lugnt på Bergsgatan, Parkgatan, Universitetsallén m.fl. gator.
Snöröjning
Som vanligt när det snöar i Sundsvall så är snösvängen i sängen. Att vara på tå och succesivt ta undan snön verkar inte fungera i Stan. Som jag tidigare poängterat så är det borstat och rent i Rossön, en by med 570 invånare, där har vi alltid plogat. Dessutom nästan för bra plogat, eftersom flera plogbilar trafikerar vägarna. Man tycker att i en stad med 95.000 inv borde snöröjningen kunna fungera bättre. Varför tar man inte fram snöslungan på en gång istället för att lägga upp vallar på gångbanor och övergångsställen. Förexten var tar alla gångare vägen, då varje övergångsställe har en barriär på 60 cm snö, fanken man blir blöt i skoskaftet. SKÄRPNING kommunen. Ta fram resurserna i tid.
God natt
Förexten Rusan, kul att du hittar typer där du gör dina nedslag. Känner jag personen?

Mae råkes

1 kommentar:

Rusan sa...

Bra skrivet om snön och vi som promenerar går uti gatan och när bilarna kommer kliver vi snällt upp på trottoaren får kämpa oss fram i snön. JA du känner personen och trodde du skulle gissa vem det var.