Sidor

tisdag 27 april 2010

No 91 27 april 2010 2 dagar kvar ?

Hacke Hackspett på lyset
I morse då jag kvart i sju tog min 2 km runda träffade jag på 98 fågelholkar, en massa väl sångande fåglar samt en Hackspett. Förexten det finns flera Hacke i området, men i morse kom jag en in på livet. Vid Östersåsen finns det 100 fågleholkar uppsatta,och i slutet av spåret finns nr 66. Där satt Hacke och hackade. Men det var inte i trädet, där det finns mask och larver han angrep, utan det var toppen av fågelholken. Hacke var inte rädd, så jag var nog omkring 10 meter från honom. Huvudet gick med en sådan fart att det såg ut att stå still, men ett väsen blev det i alla fall. Hackke tittade på mig är jag funderade om han var på lyset då han hackade på en torr gammal planka, som inte hade annat liv än att inhusera fågelungar på sommaren. Hacke förstod inte vad jag menade utan hackade vidare. Men han måste emellanåt kolla in vad jag var för mystisk typ, med Helly Hansen och stavar i vår vädret.

Det föll ett lätt men skönt duggregn vid sjutiden i morse. Tur att det inte var snö... Men det lär väl blifedag kväll då vi skall pyromanisera i rishögarna.
Tror att jag skall åka upp till Rossön och se om huset står kvar. Samtidigt är det antagligen dags att starta operation lövkrattning. Finns det något värre? Tar man gräsklipparen för att tugga sönder löven och låta dem bli gödsel, så får man stenskott på fönsterrutorna. Snöröjaren har lagt halva grusplanen i gräsmattan under vintern.

Ha det så gott

Inga kommentarer: