Sidor

tisdag 20 juli 2010

No 117 ti 21 juli

Korkgranen
Sitter under min korkgran och lyssnar till ekorrens envetna kökande av kottar. Bordsskicket är lite dåligt, för den kastar överskottet på mig. Som tur är har jag ett partytält som skydd. Annars är det en dag i polimasandes tecken, har klyvit lite ved, skrivit några saker i tidningen Ratta Ren. Har otroligt ont i skulderbladet, men det torde bero på att jag lyft nån vedkubbe olämpligt eller så är det artrosen som sätter fart. Strunt samma, ikväll är det allsång i Bodumsparken. Hoppas att det blir folk där.

Myrbära
Igår var jag och kollade hjortronen på Blaikfjället. Men igentligen var det inte den verkliga orsaken till att jag hamnade där. Jag och Z var upp till Borkan och hälsade på Laila och Magnus som har en stuga i överdelen av Borkan. Där blev vi kungligt mottagna, med kaffe och smörgås, mat och mera kaffe m dopp. Trevligt ställe med utsikt över vattnet och fjällen runt omkring. Magnus och Laila håller på att bygga upp en ny stuga. Den är ´rymlig och erbjuder flera övernattande gäster. Mot Borkan har man fin utsikt från köksbordet. Just nu pågår målning av innertak och väggar. Nästa sommar är stugan klar. Grattis.

Bensin
Brukar kolla upp hur det är ställt med bensintillgången på landsbygden. I Klimpfjäll finns en dagöppen mack, likaså i Dikanäs och Stalon. Sedan är det Vilhelmina som gäller om man skall tanka med kort. På hemvägen körde vi över Blaikfjället och i Ormsjö finns en konto mack, så jag passade på att gynna glesbygden med att fylla tanken. Från Sundsvall . upp till Borka och till Ormsjön, blev det 65 mil och jag 45 liter. 0.7 liter/mil, inte dåligt med tanke på att det var mycket fjällkörning. Men å andra sidan körde jag mest 90 km/h.

Trast
Nu drar det ihop sig till det årliga trastkriget. Trast eländet härjar i mina rödvinbärsbuskar. Trots att jag lag nät, satt upp CD skivor som skall blänka så är de där. Nu blir det nog att ta fram luftgeväret och ladda med lite bly....

Ha det artut i sommarhagen

1 kommentar:

Rusan sa...

hälsa ekorren från mig. Visst är det fin ti Borka eller hur?