Sidor

lördag 13 oktober 2012

245 Lördag 13 oktober 2012

CQ contest
Sitte roch lyssnar på 80 meters bandet och där pågår just nu en contest som gör att det är nästan omöjligt att höra annan trafik än denna test körande. Oscar Hotel 6 radio Xray OH6RX


Ute regnar det och det 4,3 grader. I Rossön snöar det vad jag ser av yr.no. Idag har Tempel Riddare Orden och Tempel Byggare Orden haft öppet hus på Vivansborg. Vi har genomfört "Öppen förgård" där både herrar och damer kan deltaga för att få bättre kunskaper om vad orden är och gör.
I morgon söndag har Medelpadskretsen av IOGT-NTO högtidsmöte på Vivansborg med diplomutdelning.
PÅ onsdag åker jag till Gränna.

Men nu måste jag klaga över Sundsvalls kommuns trafikplanering. Jovisst är det tänkt som bra trafiksäkerhets åtgärder men....
Nu har kommunen på att bygga bort bussfickorna på Universitetsallén. Bussen stannar utanför Västermalms skola. 25 elever kliver på, bakom tornar en bil kö upp. I fredag gick kön upp till rondellen mot Granloholm.
Sedan kör bussen fram till sporthallen, där kliver ytterligare ett antal resenärer på. Någon skall ladda sitt kort eller betala med sitt kreditkort. Nu har kön växt ytterligare.
Då jag 1972 gick på trafikskolan fick jag lära mig att man i möjligaste mån inte skall hindra annan trafik. Långsamtgående fordon håller ig väl till höger del av körbanan. Hittills har myndigheten byggt bussfickor för att bussen skall komma från vägbanan och släppa förbi fordon medans resenärer kliver på bussen. På Fridhemsgatan vid Kaptensgatan finns en "timglas busshållplats". Jag skäms för att åka buss, för jag stoppar upp bilarna. Dessutom är hållplatsen lång så att det har "inkräktat på vänster fil i korsningen in mot Björneborgsgatan. Nu är det bilkö genom hela busshållplatsen även om ingen buss finns i närheten.
När skall det gå upp för planerarna på kommunen att det är bättre med bussfickor? Jag bara undrar.

Nu får jag nog inga julklappar :-(

Inga kommentarer: