Sidor

lördag 17 oktober 2015

Lö 17 okt 2015 Hösten närmar sig

De gulnande löven faller från björkarna och färgar marken gul. En underbart fin höst med sol och 14 grader i fredags. Idag var det bara 10, men det är 8,8 grader på lördagskvällen kl 22:30. Sitter och lyssnar på kortvågen där det just nu är en contest och scouterna har en Jota.
Stor Nisse från Nälden har varit här och fräst ned 15 stubbar så nu har jag ingen stubbe kvar för att sitta på endast en flishög då jag skall meditera och fundera ut nya saker.
Jag läste i 100% Strömsund flera trevliga artiklar. Bl.a. att Kaffe Koppen i Hoting fortsätter i ny regi. Ett tyskt par som flyttat till Rossön för några år sedan och tar hand om kaféet. De söker lugnet i Rossön. Deras dotter flyttar snart upp till Backe av samma anledning.  Livet i Tyskland är för stressigt.
Glädjande att vi har kvar våra Asylsökande på byn.
Vintersulorna på bilen kom på för fjorton dagar sedan inför att jag skulle upp till Skellefteå. En morgon för två veckor sedan hade vi regn och -2 grader i Sundsvall. Det gav ett antal halkolyckor på nya Dubbelkrum så den stängdes av en stund och trafiken fick gå genom Sundsvall. Sundsvallsbron är en stor rörkonstruktion och har ingen lagrad värme som i vägbanan. Då frös regnet till och bilarna dansade mellan räckena.
Nu töms vattentunnor, blomlådor töms och förrådställs. Likaså trädgårdsmöbeln. Tråkigt.
På måndag skall jag se om det blir en luftvärmepump installerad.

I väntan på jullovet så tillönskar jag er en god höst.

PS, om du är intresserad av bilder från Ångermanälvens Flottnings Förening verkstad i Rossön så besök deras hemsida och länk ÅFF.  Nostalgiska bilder.
http://www.bodumshembygdsforening.se/  ÅFF

Inga kommentarer: