Sidor

lördag 25 juni 2016

Rossön i mitt hjärta

Vid midsommarfirandet på hembygdsgården 2016 framförde Bodumkören följande sång.

Solljuset stiger ur vattnet
spelar i koppar och glas.
Rossön i gryningen strålar,
som var hon en gyllene vas.
Med blommor från Bölesbyns stränder,
med ängsört från Näsets dal.
En skönhet på urbergets stränder,
Bodumsjöns ljuva vestal.

Rossön i mitt hjärta
låt mig besjunga dig nu.
Åldrad i ungdomlig grönska,
Sjöarnas by, det är du!
Av byar jag känner världen,
är du den by som fått allt.
Genom Bodumssjöns kärlek till vattnet,
en blandning av sött och svalt.


Rossön i mitt hjärta...


Soljuset dansar på vattnet,
det glittrar för stort och för smått.
För träkåkar gamla och fina,
men även för kyrkan så flott.
Det porlar i fiskerika strömmar,
det valsar i älvarnas famn.
Det skymmer och skänker oss drömmar,
sjungandes bygden namn.


Rossön i mitt hjärta...


Skymningen kom i en smekning,
Att kvällsbrisen skälvande hand.
Nu rodnar solen i fönstren,
i Bölen och Norrnäs strand.
Säj, hör du musiken och skratten,
från Tjärna och bygdegården.
En lovsång till Rossön i natten,
från sjöarnas vikar och sund.


Rossön i mitt hjärta...


Textförfattaren för mig okänd i denna stund

Inga kommentarer: