Sidor

fredag 2 september 2016

Terroristen från stationsgatan

Denna vecka (30/8 - 1/9) har jag varit på NBV:s Inspiration 2016 i Ystad. Soliga dagar och härlig miljö. Bra och trevliga föreläsningar som alltid då NBV ordnar något för sin personal.
Hur som helst så var det flyget som gäller som transportsätt. Visserligen går inget direkt plan Midlanda - Sturup som det gör om man önskar sig till Göteborg. Jag brukar irritera mig på passkontrollen och att allt skall visas upp. Nycklar, plånboken, telefonen, datorn, handbagaget och så av med livremmen så byxorna skall hasa ned sig. (Har man infört detta för att flygplats personal skall ha något roligt i sitt arbete?) Denna gång var det inga problem, detektorn kanske  inte var av högsta känslighet? :-(
Nåväl vid incheckningen på Sturup så gnall det i passérbågen. En snabb ramsa från tredje Mosebok 4:e kap vers 4 :-). Nu visade det sig att jag var uttagen att underkastas en test om sprängämnen. Så Madame borstade mig med en form av klädborste. In med den i en känseldetektor, Men det visade sig inte ge något utslag. Om något skulle gett utslag så var det sand från Ystads havsbad :-)
Från Bromma åkte vi med en liten cigarrformad flyg som hade 2 stolar på var sida om mittgången. Trångt som f`n och litet benutrymme så mina knän satt som gjutna och ryggen på passageraren framför mig. Efter 50 minuter kommer frigörelsen på Midlanda flygplats.

Jag tycker att flyg kan vara bra på långa sträckor t.ex. Kiruna - Malmö (tidsvinst) eller till utlandet, där man har större maskiner (som har lite mera svängrum).

Negativt med flyg; Bilparkering otroligt dyrt och krångligt, man måste vara i god tid före flygets avgång, flygplatsen ligger som regel ocenralt. det tar tid innan bagaget dyker upp på bagagebandet. Vidare så är jag hiskeligt irriterad på incheckning med alla kontroller och kontroll om man är en IS terrorist.  Tacka vet jag tåget som i princip går dörr till dörr och är mycket miljövänligare. Nu har dessutom konduktören slutat begära legitimation.

I morgon lördag intar Hemvärnet Sundsvalls centrum. Bussbolaget har uppvisning i Esplanaden och det springs för livet i Stenstansloppet. Hurra en utomhusdag ifall inte regnet hinner fram till Medelpadskusten.

Men och andra sidan har jag kunnat åkt hem till Stationsvägen och ha en fridfull helg, men då har jag slösat bort lite diesel, så det får bli stenstan.

Sköt om dig läsare.

Inga kommentarer: