Sidor

lördag 8 april 2017

Lördag efter terrordådet i Sthlm

Lördag den 8 april 2017. Denna dag är inte lik de tidigare lördagarna 2017. Igår 14:53 inträffade de som ingen av oss ville tro kunde hända i Sverige. Terrorn finns över allt, när kommer den till Sundsvall?
Jag beundrar polis, tull, Säpo, räddningstjänsten och alla samhällsresurser som så snabbt var på Drottninggatan i Sthlm. Jag är också förundrar över hur snabbt myndigheten kunde gripa den förmodade chauffören. Gränserna täpptes till bara några timmar efter dådet. Jag instämmer i statsministerns och Kung XVI Gustavs tal.
Det är också intressant att se hur snabbt media var på plats, lokalradion först och sedan bara några tiotalsminuter efter sänder både SvT1 och TV4 från runt 16 och hela natten och ända till 21.30 lördagskvällen. Även om det nu vara samma nyheter som tuggades om, så var det ändå imponerande.
Tack TV för detta.

Dagen har jag tillbringat på Hola Folkhögskola i Prästmon. Nä har har inte gått tillbaka till skolstadiet jag delog i IOGT-NTO Västernorrlands distriktsårsmöte. Under 7½ timma hade jag förmånen att agera mötesordförande. Det är kul. Tänk vilka kloka beslut som klubbades. Nu är ombudens sikte ställt på I-N kongressen i Karlstad i slutet av juni.
Nu är det bara tre årsmöten kvar. Blåbandet Skönort, MHF förbundet och SK3YQ (Repeatersällskapet Västra). Så i midsommartid blir det normaltillstånd igen.

I morgon söndag inbjuder Lf 158 Hälleberget till påsksupé. Ett trettiotal medlemmar äter ägg, sill och Jansons frestelse. Guy C visar bilder från ISLAND.

Nu fortsätter nyhetsflödet från SvT,  Tjing.

Inga kommentarer: