Sidor

måndag 25 december 2017

25 dec Midvinternattens köld är hård

Hemkommen från julnattsgudstjänst i #Bodoms kyrka med kören och underbar musik. Ett trettiotal Bodumsbor och hemvändande slöt upp på julaftonskvällen. Minus 15 grader så det kanske för kvällen avskräckte några att deltaga, men det är som grannen Ove säger att det inte var så länge sedan läktaren fylldes med besökare. Efter gudstjänsten då vi kommer ut på kyrkbacken möts vi av ett strålande norrsken, vackert. Men för radioamatörer är det negativt, magnetismen släcker ut radiosignaler på kortvågen. Däremot så är auroran till nyttan på UHF banden då norrskenet kan användas som en reflektor. Det vill säga att antennerna riktas mot auroran (norrskenet) och sedan reflekteras signalen söderöver mot t.ex. Centraleuropa. På 80-talet körde jag några QSO:n på 144 MHz med södra Sverige på auroran.  Dock blir signalen fasvriden så det låter Kalle Anka i samtalet.


Efter en tyst förjulsvinter har jag nu borrat hål i väggen för att få in kablarna från mina antenner och mitt första QSO idag blev med SM2OKD Östen i Obbola.  Varför detta nu då?  Jo jag har bytt till treglasfönster i hela huset och då får man inte ha hål i fönsterkarmarna som jag hade tidigare i tvåglasfönstren.

Nästa blir nu nyårsfirande den 31 december kl 17:00 vid Kupan Röda Korset. ´n Ove lovar att det blir ett magnifikt fyrverkeri. "Du har väl hjälmen på" säger skjutledaren.

God fortsättning på julhelgen.


Bodums Kyrka i dagskrud

Inga kommentarer: