Sidor

lördag 4 augusti 2018

Lö 4 augusti 2018

Vädret är nu lite mera normaliserat d.v.s. 23 på dagen och nu i kväll 12 grader. Sedan förra inlägget har vi haft 2 - 3 smärre åskfronter och givetvis så är mobila internet utslaget. Vad händer då kopparledningen monteras ned? Då allt skall gå på luftvåg. Dels är kapaciteten för låg så sommartrafiken tenderar att sega ned systemet och sedan blir det stopp så snart ett åskväder drar förbi. Trots att det är mer än 35 timmar sedan vi senast fick tillbaka bredbandet så svajar det mellan 3G och 4G. Likaså har mobiltelefon varit ur drift. Detta är inte acceptabelt.
Skärpning.
Vi i glesbygden skall ha samma service som tätorter.

Idag besökte jag Junsele och djurparken/Äventyrsberget. Tyvärr blir man lite ledsen över att djuren har siesta på dagarna så de ligger utfläkta runt om i hägnen. Jag vill se dem i lite acction. Konstaterar att anläggningen behöver en upprustning, men förstår att det är dyrt med djurpark. Alla djur som skall ha mat året runt, och alla vårdare skall ha sin lön.

I torsdags avslutades Musik i sommarkväll för Bodums församlings del. Det har varit tre mycket fina musikkvällar i kyrkan. Hoppas att det finns möjligheter nästa sommar också. Det skulle vara roligt om vi kunde uppbåda en blåsorkester i likhet med det vi hade för tre år sedan då var kyrkan fullsatt.

Under tiden hantverkare varit här och målat samt installerat ny el har det inte blivit så mycket radioköra, men i fredags kväll var jag med i Haningeringen på 3768 med SA0CCA som operatör. Ikväll körde jag kompisen SM2OO Håkan i Klimpfjäll som hade 11 grader. Samtidigt körde jag SM3EZK Conny i Norrbäcken som rapporterade 20 grader.

Någon vedkapning har inte blivit av under sommaren då jag varit rädd för att såga i sten skulle kunna ge en gnista i den torra vebacken och en by brand ser jag inte fram emot. Hoppas att det kommer lite mera regn inom några veckor.

Inga kommentarer: