Sidor

lördag 12 juli 2008

No 24 12 juli 2008

Vaknade 0750 på Hotell Porjus av att rälsbussen på Inlandsbanan från Gällivare mot Östersund susade förbi. Z och jag var de enda hotellgästerna i natt. Inga spöken uppenbarade sig i denna anrika byggnad. Kl 09.30 besökte vi Laponia Porten, en fantastik byggnad som avviker från all annan bebyggelse i Porjus. Huset föreställer en av bergsmassiven sett ur en konstnärs synvinkel. I vart fall såg vi en film om vattenrallarna. Det var1914 som Porjus kraftstation började byggas. Det är fem mil från Gällivare till Porjus.Ingen väg fanns. Det tog ett dygn att gå från Gällivare till Porjus. De fick bära allt byggmaterial på ryggen över myrar och genom skog. Tyngsta lasset vägde 101 kg, men normallasset på ryggen var 40-50 kg. Det fanns ingen väg eller järnväg från början. Allt fick bäras på spänger. 10 miljoner kostade bygget och tog tre år. Sysftet var att få el till järnframställningen och till järnvägen, Kiruna Luleå. Man måste beundra dåtidens rallare.
Vidare mot Gällivare längs E45. Ett antal renar stod lugn vid vägkanten och mumsade på grönskan. Väl i Gällivare körde vi gata upp och ned där vi ögonfröjdades genom bilfönstret. Vi sökte en psotlåda som töms på helgen och inte bara på vardagar. Vidare sökte jag NBV kontoret. Drog upp på Dundret för att ta en fika, men hotellet var stääängt. Fram med stormköket, bord och stolar och det blev en god middags fika med utsikt över Gällivare-Malmberget. Vidare längsE10 mot Luleå. Före Töre tog vi en väg över skogen mot Boden, men den var inget bra. Väl framme i Boden blev det lite körning i stan och slutligen en Pizza. Sökte regementet, men lyckades irra mig ut ur Boden mot Luleå så vi hamnade förbi Sunderbyns sjukhus. En imponerande byggnad mitt emellan Boden och Luleå. Väl i Luleå så blev det en repa på stan. Tre isbrytare låg vid kajen, och jag gav mig katten på att komma fram till dem, men jag fick ge upp. Ingen av de vägar jag provade gick fram till Attle, Ale och Oden. En milkshake på Max får avsluta kvällen. Jo föresten, jag noterar att de flesta gator in till Umeå är tvåfiliga. Det är som i Östberlin där gatorna är 5 filiga så att armén snabbt skall komma iväg...
Noterar också att det är färre Loppisar i Norrbotten är in Västerbotten och Västernorrland.

Vad händer i morgon ?

1 kommentar:

Rusan sa...

Härlig semester och intressant det du berättade! Hittade du något NBV-kontor? Hoppas inte det eftersom du har semester.
Gunilla