Sidor

måndag 14 juli 2008

No 25 14 juli 2008 vad hände sedan?

Idag måndag kom en riktig regnskur hemma i Rossön vid 21- tiden, det var ett åskmoln som passerade i utkanten, två smällar. Nu behöver jag inte vattna blommorna de närmaste två dagarna.

Idag har jag utfärdat ett internationellt körkort, skickat fakturor till vår redovisningscentral, påbörjat återställning av mitt kontor på Metropol. Trotts att vi kastade 38 m3 före flytten så håller jag fortfarande på att sortera och kasta papper.

I förrgår skrev jag om Porjus och Luleå. Nu kommer resten av 4 dagars resan Rossön - Rossön via Gällivare och Skellefteå. Efter en stärkande frukost på Scandic i Luleå tog vi E4:an söderut via Piteå. I Piteå var det dragster tävlingar, men vi åkte världshus förbi. I Skellefteå var vi ut till Skelleftehamn och kollade in Rönnskärsverken, köpte en glass och tankade bilen med 20 liter bensin. Umeå nästa, där var vi in till John och Maria i Stöcksjö på en kopp kaffe. Vidare till Ö-vik där Z:s mor bjuder på en härlig middag. hinner ögna lite i lokalpressen om vad som hänt de fyra dagar vi varit "utanför media" I Ö-vik tankar jag upp bilen innan färden går vidare över Skuleskogen. Jag har kört 125 mil från Arvidsjaur och tankade 72 liter. 0,6 liter/mil är inte så pjokigt med en Citroen C5. Men jag har hållit en hastighet kring 85-90 km/h och då går det mindre bensin.

Hemma i Sundsvall 22:45. Efter en natts sömn så återvänder det dagliga görat med post och fakturor. Vid 15:00 lämnar jag Sundsvall och 17:55 anländer jag till Rossön. Även denna dag blev det snålkörning.

På denna 4 dagars resa så passade vi på att besöka de flesta av Vägverkets Rastplatser, men även andra längs Inlandsvägen. Kan konstatera att nästan alla rastplatser var välstädade och välskötta. Inget papper som blåste omkring. Enda synpunkten kan vara att det borde vara fler rastplatser. Vägverket säger att man bör rasta en gång i timmen. Alltså borde det finnas en rastplats på var 9:e mil. Den finaste rastplatsen som vi besökte, både vad gäller renhet och naturläge var strax norr om Vilhelmina vid Vojmån.



Så var denna resa slut. Dröjer det till 2020 innan nästa resa blir av?

Inga kommentarer: