Sidor

måndag 30 mars 2015

Det är mycket nu 2015 03 30

Våren fick ett abrupt avbrott. I torsdags kom onödigt med snö. 2 dm. Synd inför påsken då vi säkert planerat för skidåkning, pimpling m.m.
Jag måste konstatera att snöröjningen fungerar perfekt i #Rossön om man jämför med #Sundsvall.
I söndags då jag besökte hemtrakterna passerade plogbilen 2 ggr både på 346:an och Grundsjövägen. Måndag morgon då jag åker till Östersund kl 06:00 är Brännvinsstigen nyplogad. E45 till Östersund perfekt trots att det varit ett snöoväder över länet. På trafikradion hör jag hur det stockar till sig på E4 mellan Sundsvall och Härnösand då en lastbil med släp får sladd. Alltså, med stor sannolikhet så har man bara saltat i snön så det blir en glatt sörja av det hela.
Men kan det bero på att i Rossön finns Mähler & söner som tillverkar moddskrapor, plogar och annan röjningsutrustning.

Skärtorsdag de senare åren har det ordnats ett Pitstop i Rossön där resande från kust till fjäll erbjuds en stunds avkoppling och en varmkorv. I helgen såg jag ingen anslag som informerade om Pitstop.
Däremot var det Höjdarrycket (pimpeltävling) i Nagasjön.

I helgen blev det lite radioköra och en nygammal radioamatör från Hotagen dök upp efter många års tystnad. Men annars var bandet nedlusat med Contestkörande amatörer världen över, så det var näst intill omöjligt att köra nära kontakter.

Hurra, veckan som gick fick jag en faktura från Trafikverket. Den gäller "Infrastrukturavgift" och var på 9 kronor. Jag passerade över Dubbelkrum den 26 februari.  Men det är väl värt de nio kronor att få en snabb och kortare väg över Sundsvalls bukten. Det är enormt trevligt att åka på bron och den nya motorvägen ned till Njurunda. Kunde jag använda den varje dag för att slippa trafiksituationen genom stan så skulle jag göra det.

Ber att få framföra en Glad Påsk till alla läsare, även du som tjuvkikar....


Inga kommentarer: